Záměna měrných jednotek může mít fatální následky. Pět nehod v minulosti je varováním pro všechny

Záměna měrných jednotek může mít fatální následky. Pět nehod v minulosti je varováním pro všechny

Existují dva typy měrných jednotek. První jsou ty metrické, kam můžeme zařadit například metr nebo kilogram. Druhou skupinou jednotek jsou imperiální. Tam patří, u nás příliš neznámé a nepoužívané, stopa nebo palec. Celý svět používá metrický systém, až na jedinou zemi – Spojené státy americké. Tato země využívá stopy a libry. Ptáte se tedy, co je na tom špatně? Kámen úrazu nastane, pokud se jedná o důležitý okamžik, událost, věc. Tady při záměně jednotek může dojít k průšvihu. Na 5 omylů se podíváme.

Mars Climate Orbiter a vykolejení horské dráhy

23. 9. 1999 se stala nehoda, kdy se do rudé planety zřítil Mars Climate Orbiter za 125 miliónů dolarů. NASA zjistila příčinu pádu. Světe div se, na vině byl špatný výpočet softwaru, který počítal sílu trysek v imperiálním měření místo metrickém. Amerika by si měla vzít příklad z této nehody a přejít z imperiálního na metrické měření. Ušetřilo by to peníze, čas a hlavně zbytečné nehody.

Mohlo by vás zajímat:  Umělé dřevo se opravdovému vyrovná ve všech aspektech, a dokonce nikdy neshoří

V prosinci 2003 se stala nehoda v Tokiu na atrakci Space Mountain. Jedno z aut vykolejilo. Příčinou byla špatná velikost nápravy. Zmatek nastal kvůli rozdílnosti jednotek. Nikomu se naštěstí nic nestalo. Od incidentu se park snaží, aby získal zpět důvěru zákazníků, a až na přírodní síly se mu daří.

Chyby v letu

29. 7. 1983 letadlo Boeing 767 společnosti Air Canada zažilo potíže. Muselo totiž nouzově přistát bez použití klapek. Co bylo příčinou? Překvapivě špatné měření při naplnění palivové nádrže a klapky nešly zapnout kvůli poruše motoru. Naštěstí všech 69 osob na palubě vyvázlo jen s lehkými zraněními.

Mohlo by vás zajímat:  Zabavte děti před Vánoci tematicky. S těmito aplikacemi jim uteče čekání na Ježíška rychleji
Zdroj obrázku: Freepik

15. 4. 1999 letadlo společnosti Korean Air Cargo Flight 6316 vzlétlo z čínské Šanghaje do Soulu. Měla to být rutinní cesta pro tříčlennou posádku, jenže bohužel to byl její poslední let. Posádka dostala povolení vystoupat do výšky 1 500 metrů (4 900 stop). Ve výšce 4 500 stop se zeptal první pilot, zda neměli být místo toho ve výšce 1 500 stop. Druhý špatně potvrdil, že ano, což zapříčinilo mylný manévr a následný náraz do obytné části. Tato nehoda stála celkem 8 životů a 10 lidí bylo zraněno.

Mohlo by vás zajímat:  Na pláži je třeba elektronická zařízení chránit před krádeží a vnějšími vlivy

Opět nastala záměna, kdy posádce byl povolen výstup na 1 500 metrů, ale posádka mylně zaměnila metry za stopy a to vyústilo v nehodu.

Případ Hefty Turtle

V roce 2001 zapůjčila zoo Clarence v LA 75letou galapážskou želvu do programu výcviku zvířat na Moorpark College. Škola potřebovala vybudovat vlastní výběh, potřebovala znát ovšem míry želvy. Opět překvapivě nastal problém, kdy byla zaměněna hodnota 250 kg za 250 lb. Želvě se podařilo utéct z nového výběhu, ale daleko se nedostala.

Zdroj: https://www.mentalfloss.com/article/25845/quick-6-six-unit-conversion-disasters