Téměř v každém obchodě v Čechách se dnes nachází samoobslužné pokladny. Někteří je milují, jiní je nenávidí. Pravdou je, že představují pro obchodníky riziko, které nejde nevidět. Technologie jde ovšem dopředu a mnoho zákazníků si vybírá místo nákupu právě podle toho, jestli se tam nachází samoobslužné poklady. Podívejme se na čtyři rizika, které představují pro obchody i nakupující.
Vysoké riziko krádeží
Mnoho lidí se naučilo, jak obejít systém a získat něco zadarmo. Mohou si načíst jiné (levnější) zboží, hlavně u vážených produktů. Podle výzkumů dokonce existují lidé, kteří berou kódy z levnějších potravin a nalepí je přes dražší zboží, které si vezmou domů. Náhodné kontroly zaměstnanců mohou tento problém vyřešit jen částečně.
Vysoké pořizovací náklady
Samoobslužné pokladny pochopitelně nejsou zadarmo. Každý obchod navíc musí investovat další čas a úsilí, aby zaškolil své zaměstnance. Srovnávat náklady na tyto poklady a klasické kasy vůbec nelze. Klasické kasy jsou mnohem levnější, i když musí obchod zaplatit pracovní sílu. Tu totiž musí zaplatit stejně, i když pouze na pomoc zákazníkům a kontrolu nákupů.
Méně lidského kontaktu
Usměvavá a rychlá pokladní vám může zlepšit celý den. Na druhou stranu se samoobslužnou pokladnou pravděpodobně nikoho nepotkáte. Sami si nakoupíte, sami si zboží načtete do systému a při odchodu z obchodu často nepotkáte jediného zaměstnance, který by se s vámi pozdravil. V našich životech neustále ubíráme lidský kontakt, což rozhodně není dobře.
Zmatení zákazníci
Mnoho (hlavně starších) zákazníků má potíže s moderní technologií. Načíst si zboží, zaplatit a pracovat s dotykovým displejem může být pro některé zákazníky příliš složité. Navíc jsou některé pokladny docela matoucí a na některé úkony stejně potřebujete zaměstnance, který vám s tím pomůže. Jít ke klasické kase je mnohdy mnohem jednodušší.
Zdroj: https://www.cardfellow.com/blog/self-checkout-should-you-implement-it/