Řízení elektromobilu se od auta se spalovacím motorem liší v několika ohledech

Na první pohled by se mohlo zdát, že zkušenému řidiči je jedno, jaké auto řídí. Tedy pokud bude v provozuschopném stavu. Ale ukazuje se, že přechod z auta s klasickým spalovacím motorem na elektromobil je komplikovanější, než si lidé myslí. Nejen proto, že elektromobily mají zpravidla automatickou převodovku, ty se stále častěji objevují i v klasických vozech. Na co by si tedy měli dávat lidé pozor, pokud přecházejí z auta se spalovacím motorem na elektromobil?

Akceleruje ihned

Zatímco akcelerace v autě se spalovacím motorem přichází chvíli po stlačení pedálu plynu, elektromobily se chovají, jako kdybyste hráli jednoduchou počítačovou hru. Stlačíte pedál plynu a jedete. A když na něj dupnete, elektromobil sebou přímo trhne dopředu. Zejména lidé, kteří jsou zvyklí na řízení starších nebo méně výkonných aut s pomalou akcelerací, jsou touhle vlastností elektromobilů hodně překvapeni. Naopak ti, kteří řídili sportovní auta s rychlým odpichem, si pochopitelně zvykají snáze.

Mohlo by vás zajímat:  Policii v civilním voze prozradí typické chování a podezřelý styl jízdy
Zdroj obrázku: Freepik

Brzděním se dobíjí

Na tohle specifikum mohou být pro změnu zvyklí majitelé hybridů. Elektromobily využívají energii, která vzniká brzděním, k dobíjení své baterie. Mírnější stlačení brzdového pedálu většinou spouští pouze rekuperaci, takže auto ztrácí rychlost pomaleji, než jsme zvyklí z jiných aut. Teprve silné stlačení brzdy zapojí také brzdné destičky, a tak auto začne opravdu znatelně zpomalovat. Dá se tedy říct, že zatímco plynový pedál je citlivější, ten brzdový je naopak méně citlivý.

Mohlo by vás zajímat:  „Strhněte tu samolepku z registrační značky, nebo budou problémy,“ slyšel jsem při návštěvě STK

Bez nohy na plynu

Elektromobily se také chovají jinak než auta se spalovacími motory, když sundáte nohu z plynu. V takovém případě ovšem záleží, jak mají nastavenou rekuperaci. Buďto se auto po sundání nohy z plynu začne dobíjet, a tedy zpomalovat, nebo samo udržuje danou rychlost. Většina řidičů preferuje druhou variantu, výrobci však často primárně nastavují tu první. Doporučujeme vyzkoušet, která vám vyhovuje více, a tu pak využívat.

Zdroj: https://www.caranddriver.com/research/a32781943/electric-cars-vs-gas-cars/