Pohyb je přirozený a pro tělo důležitý. Začít lze kdykoli, jakákoli aktivita se počítá

Základem pro zdravý život je pravidelný pohyb. Pokud si jej nemůžete dopřát z důvodu nařízené izolace, tak se zkuste doma zabavit cvičením, abyste alespoň splnili určitou dávku fyzické aktivity za den, kterou tělo potřebuje. Jestli se léčíte z traumatického úrazu a nemůžete cvičit, zkuste alespoň chodit na pravidelné procházky, abyste dodali tělu porci pohybu. V opačném případě vyčkejte, než budete fit.

Jaké jsou dopady dlouhodobé nečinnosti na tělo?

Říkali jste si, co se tak může stát s tělem, pokud delší dobu nic neděláme? Přerušení fyzické aktivity z dlouhodobějšího hlediska vede ke ztrátě fyzické kondice. Pro lepší představu si třeba zkuste vykonávat fyzickou činnost střední a vysoké intenzity bez nadměrné únavy. Tuto schopnost byste si měli udržet po celý život. Kromě ztráty kondice můžete pocítit i další účinky, kterými jsou:

  • snížení svalové hmoty, síly a vytrvalosti,
  • snížená kostní hmota a hustota,
  • zvýšená klidová srdeční frekvence,
  • narušení spánku a snížená bdělost.

Fyzická aktivita je nutná pro naši pohodu. Pravidelným pohybem se můžete vyvarovat řady chronických onemocnění (kardiovaskulárních nemocí, cukrovky, úzkostí, deprese, a dokonce i rakoviny).

Zdroj obrázku: Freepik

Doporučená fyzická aktivita

Odborníci rádi opakují, že je lepší dělat alespoň malou aktivitu než žádnou. Pokud nevykonáváte žádnou, zkuste začít nějakou nízkou a postupně přidávat na intenzitě a množství. Rozhodně se nepřeceňujte ze začátku, protože hrozí vysílení, demotivace nebo i zranění. Snažte se být aktivní nejlépe každý den. Nasbírejte 150–300 minut středně intenzivní fyzické aktivity nebo 75–150 minut intenzivní fyzické aktivity nebo kombinaci obou. Posilování svalů věnujte dva dny v týdnu.

Nevíte, jak začít?

Ať už je váš důvod jakýkoliv, nikdy není pozdě. Koneckonců, jak se traduje, lepší pozdě nežli později. Tělo je unikátní systém. I pro toho, kdo nikdy nijak fyzicky nesportoval, necvičil, může postupná fyzická zátěž nastartovat tělo k lepšímu. Pokud nemáte čas, tak si jej udělejte, určitě se najde zanedbatelné množství, jako je půlhodina denně nebo hodina až hodina a půl každý druhý den, pro nějakou fyzickou aktivitu. Když si nebudete vědět rady, jak a co cvičit a eventuálně i jíst, existuje mnoho trenérů, kteří vám pomohou se cvičením, tréninkem i jídelníčkem.

Zdroj: https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/fitness/in-depth/exercise/art-20048389