I přesto, že nošení přilby je pro cyklisty v ČR povinné, mnoho jezdců stále ignoruje toto zásadní bezpečnostní opatření. S nárůstem popularity elektrokol se v poslední době stalo ještě běžnější, že cyklisté jezdí bez přilby, aniž by si uvědomovali, jaká rizika takové chování přináší. Někteří argumentují tím, že jízda na kole je relativně bezpečná, zatímco jiní tvrdí, že jim přilba překáží a je nepohodlná. Nicméně bez ohledu na názor jednotlivců existují statistiky, které ukazují, že nošení přilby může výrazně snížit riziko vážného zranění, nebo dokonce smrti při nehodě.
Co říkají čísla?
Statistiky ukazují, že cyklisté jsou na silnicích vystaveni vysokému riziku nehod a zranění. V loňském roce zemřelo v České republice 32 cyklistů a dalších 162 bylo vážně zraněno. K tomu přibylo 2305 případů méně vážných nehod. Při hledání příčin tohoto stavu se nabízí otázka bezpečnosti na silnicích, zejména v souvislosti s novými technologiemi, jako jsou elektrokola. Tyto stroje umožňují sportovní jízdu i lidem s nižší fyzickou kondicí, což může vést k vyšší rychlosti a horšímu postřehu.
Navíc nedodržení povinného nošení přilby bylo v posledních osmi měsících prokázáno u 70 % smrtelných dopravních nehod cyklistů. Je tedy důležité, aby si cyklisté uvědomovali, že nehoda na kole může mít vážné následky a že nošení přilby může výrazně snížit riziko vážného zranění, nebo dokonce smrti.
Nepozornost může způsobit smrt
Vysoká pozornost v silničním provozu je pro cyklisty životně důležitá. Od sledování provozu kolem sebe po dodržování pravidel silničního provozu, všechny tyto prvky mají zásadní význam pro zajištění bezpečnosti cyklistů. Experti zdůrazňují, že když cyklista neposlouchá hudbu a neodvrací pozornost od silnice, má větší šanci na předvídání možných nebezpečí.
Nicméně i řidiči a chodci musí být ohleduplní a respektovat práva a povinnosti cyklistů na silnici. To zahrnuje například dodržování zákazu jízdy na kole po přechodu, vyhýbání se jízdě v cyklistických pruzích a věnování zvláštní opatrnosti při vystupování z vozidel. Při tom všem je důležité, aby cyklista měl kolo v bezvadném technickém stavu s povinnými bezpečnostními prvky.
Zdroj: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3503925/