Nespavost, špatné soustředění i kilogramy navíc: používání telefonu před spaním rozhodí celé tělo

V současnosti již všichni víme, že mobilní telefony, tablety a televize vyzařují modré světlo. A všichni také víme, že je pro nás před spaním škodlivé. Nejen že modré světlo narušuje přirozený spánkový cyklus, ale také potlačuje produkci melatoninu. To může vést k rozvoji cukrovky, obezity nebo rakoviny prsu. Každý z nás by se měl proto zamyslet nad tím, jak večer používá technologie.

Neustálá stimulace mozku ubližuje

Možná máte pocit, že se u televize nebo telefonu unavíte a budete spát. Není to pravda. Váš mozek totiž dostane povel, že musí být ve střehu. Před spaním se ale musíte pořádně uklidnit. Hraní her, sledování seriálů a brouzdání na internetu vám k tomu nepomohou. Tělo začne vyplavovat kortizol (stresový hormon), protože budete mít rozhozené vnitřní hodiny. To vašemu zdraví nepomůže.

Velkým problémem při usínání s telefonem je také potlačení produkce melatoninu. Mozek přijímá signály na základě barevného spektra světla. Červené světlo západu slunce mu říká, že by měl jít spát. Naopak modré světlo pro něj znamená, že se má probudit a fungovat. A právě to vyzařují mobilní telefony a další technologie. Z tohoto důvodu nemůžete večer usnout.

Zdroj obrázku: Freepik

Proč záleží na omezení modrého světla?

Narušení cirkadiánního rytmu těla a spánkového cyklu je pro naše tělo velmi nebezpečné. Zvyšuje se tím riziko cukrovky a obezity, ale také vážnějších nemocí (například rakoviny prsu). Negativní vliv modrého světla způsobuje také zhoršenou paměť a rozsah pozornosti. To souvisí i s tím, že budete neustále unavení. Navíc si zničíte metabolismus, takže se můžete připravit na přibývající kilogramy.

Jak se proti němu bránit?

Vyzkoušet můžete filtry na odbourání modrého světa při používání elektronických zařízení. To ale není nejlepší řešení. Ideální variantou je jednoduše odložit telefon a užít si příjemný večer bez modrého světla. Odborníci doporučují odložit zařízení (včetně televize) minimálně 90 minut před spánkem. Díky tomu si mozek odpočine a bude vědět, že se má připravit na spánek.

Zdroj: https://www.sclhealth.org/blog/2019/09/why-it-is-time-to-ditch-the-phone-before-bed/