Modré světlo není jenom špatné. Ve správnou dobu dokáže člověku dokonce prospět

Mobily, chytré telefony, tablety a notebooky jsou nedílnou součástí našich životů. Těžko si bez nich představit byť jen jediný den v roce, protože se používají v soukromém i pracovním životě. Všechna tato zařízení jsou užitečná, současně se ale nesmí zapomínat, že mohou škodit. Problematické je hlavně takzvané modré světlo, které obrazovky vydávají. Může být nadmíru nebezpečné pro lidské zdraví, zejména při používání v šeru a před usnutím. Podle odborníků stojí modré světlo za vznikem nespavosti i obezity, také za rozvojem různých nádorových onemocnění.

Co je modré světlo?

Málokdo ví, že modré světlo ze slunečních paprsků ovlivňuje lidský cirkadiánní rytmus a mentální schopnosti, zejména v ranních hodinách má vliv na bdělost. Pomáhá též se stimulací důležitého neurotransmiteru serotoninu a podporuje zvyšovat reflexy, dokonce dodává potřebnou energii na začátku dne. Modré světlo vydávají rovněž elektronická zařízení s obrazovkou, jako jsou chytré telefony, tablety, monitory notebooků a stolních počítačů, televize. Modré světlo v různé intenzitě vydávají též žárovky a lékařské přístroje. Průměrný Evropan je vystaven modrému světlu asi 10 hodin denně.

Pomáhá i škodí

Modré světlo má dvě stránky, protože v přirozeném prostředí pomáhá. Ve slunečních paprscích se objevuje od úsvitu do 14. až 15. hodiny a pomáhá nastartovat den, zlepšuje koncentraci a působí na vnitřní psychickou pohodu. Z toho důvodu se doporučuje mít pracovní prostředí prosvětlené denním světlem, v ponurém interiéru produktivita práce klesá, v zimním období se doporučuje čerpat energii ze slunce během dne při procházkách. Současně modré světlo škodí, zejména při používání po 17. hodině, kdy může být zdrojem potíží s usínáním a stát za vznikem mnoha chorob.

Zdroj obrázku: Freepik

Zápřah pro oči a mozek

Nejmodernější zařízení nevydávají tolik nebezpečného modrého světla, přesto mnohahodinové zírání do obrazovek má negativní dopad na zrak a podle odborníků stojí za horším viděním dětí a dospělých. Vlivem modrého záření z elektronických a digitálních zařízení dochází zároveň k poškození epitelu rohovky, k syndromu suchého oka, k poškození sítnice a k rozvoji šedého zákalu. Doporučuje se odpočinek od modré obrazovky každých 20 minut nebo občasné dívání se do dálky mimo obrazovku a umělé osvětlení.

Horší kvalita spánku i rakovina

Kromě toho modré světlo ovlivňuje kvalitu spánku, protože narušuje produkci melatoninu, nespavost ovlivňuje pak srdeční činnost, koncentraci a vede k podrážděnosti, k bolestem hlavy, a dokonce k větší chuti k jídlu. Podle odborníků je tak důvodem pro vyšší výskyt obezity, protože lidé při sledování obrazovek více jí. Nedávné výzkumy navíc potvrzují ovlivnění růstu rakovinných buněk, alespoň tři hodiny před spaním je proto vhodné všechna zařízení vypnout.

Zdroj: https://www.everydayhealth.com/wellness/what-is-blue-light-a-complete-scientific-guide/