Elektromobily mají v létě o poznání kratší dojezd

Možná jste si všimli, že elektromobily se ve velkém objevují hlavně v Německu, Dánsku nebo třeba Skandinávii a naopak v jihoevropských zemích se jim příliš nedaří. Důvodem není jen vyšší kupní síla zmíněných zemí v porovnání s chudším evropským jihem, ale také podmínky, které v různých regionech panují. Ve Středomoří se totiž elektromobilům může výrazně zkrátit dojezd, což u nejlevnějších modelů s cenovkou pod milion korun, které mají většinou relativně krátký, zhruba čtyřsetkilometrový dojezd, může být výrazný hendikep.

Mohlo by vás zajímat:  Ojeté auto, které sloužilo jako firemní vůz, není vždy nejlepší investicí

Ne až tak chytrá klimatizace

Viníkem trochu překvapivě nejsou ani tak baterie samotné, jako další elektronika ve voze v čele s klimatizací. Ta je dokonce v některých modelech tak chytrá, že se spustí sama ještě předtím, než do vozu sednete. Energii pochopitelně bere z akumulátoru – na rozdíl od aut se spalovacími motory není třeba nejprve nastartovat. Jenomže zchladit interiér vozu, který stál celé odpoledne na horkém středomořském slunci, není lehký úkol, a tak si klimatizace ukousne pořádný díl z kapacity baterie.

Mohlo by vás zajímat:  Konkurenční tlak vede výrobce automobilů k přehnanému využívání technologií
Zdroj obrázku: Freepik

Horko baterii nesvědčí

Kapacitu baterie negativně ovlivňují i vysoké teploty, podobně jako je tomu třeba s bateriemi v mobilních telefonech. Na rozdíl od malých telefonních baterií jsou ale ty v elektromobilech lépe odizolované a robustnější, takže jim vedro tolik nevadí. Na druhou stranu auto zaparkované na slunci na rozpáleném parkovišti může mít interiér vyhřátý až k hranici sedmdesáti stupňů a to už se může dotknout i baterie.

Vytipujte si dobíjecí stanice

Základem při plánování dovolené s elektromobilem by tak rozhodně mělo být najít si dostupné dobíjecí stanice v okolí. Berte v potaz, že některé mohou být obsazené v době, kdy je budete potřebovat, a tak je dobré mít nějakou v záloze. Zejména v regionech, kam jezdí němečtí nebo dánští turisté, totiž bývají v sezóně u dobíjecích stanic fronty.

Zdroj: https://www.consumerreports.org/cars/hybrids-evs/how-temperature-affects-electric-vehicle-range-a4873569949/