Argumentem proti elektromobilům je nízký dojezd. Nový typ baterií slibuje výrazné zlepšení

Elektromobily rozdělují českou společnost na dva tábory. Ten menší tvoří jejich fanoušci, ať už jde o ekologické aktivisty, nebo třeba technologické nadšence, kteří je vítají jako posun k modernější a uživatelsky jednodušší mobilitě. Většina Čechů však na elektromobily kouká skrz prsty. Vynecháme-li skalní odpůrce celého konceptu elektrických aut, lidem vadí zejména zhruba dvojnásobné pořizovací náklady vozu a relativně nízký dojezd na jedno nabití. A to přesto, že patříme k menším státům a baterie dnešních vozů hravě vydrží cestu z Prahy do Brna a zpátky.

Mohlo by vás zajímat:  Proti pořízení elektromobilu mluví stále dvě důležitá negativa

Dobíjení versus tankování

Nutno dodat, že odpor k elektromobilům podporuje také silná petrochemická lobby. Výroba tekutých paliv i jejich distribuce jsou velmi lukrativní byznys. Důkazem jsou stovky čerpacích stanic rozesetých nejen kolem tuzemských dálnic. Tankování auta se spalovacím motorem zabere i s platbou nanejvýš pár minut a řidič může prakticky ihned pokračovat v jízdě. Dobíjení autobaterie tankování konkurovat nemůže, s elektromobilem se na dobíjecí stanici zdržíte minimálně několik desítek minut, ale klidně i třeba dvě hodiny.

Zdroj obrázku: Freepik

Dojezd

Deklarovaný dojezd běžných elektromobilů se dnes pohybuje v rozmezí 500–600 kilometrů na jedno dobití. To přibližně odpovídá dojezdu aut se spalovacím motorem na jedno natankování, u těch ale existuje větší variabilita tohoto ukazatele. Na běžné jízdy do práce a z práce elektromobil stačí, při cestě na rodinnou dovolenou do Chorvatska však budete muset vůz dvakrát dobíjet, což zhruba desetihodinovou jízdu prodlouží až o polovinu.

Mohlo by vás zajímat:  Typy aut, které se nehodí pro provoz ve městě

Baterie budoucnosti?

Protáhnout dojezd na jedno nabití alespoň na dvojnásobek je cílem mnoha automobilek, a to zejména s ohledem na americký trh, kde jsou na dojezd kladeny mnohem vyšší nároky. Nová generace baterií, která by splňovala tato kritéria, by se na trh měla dostat v horizontu tří let. Nové baterie by zároveň měly umožňovat rychlejší dobíjení.

Zdroj: https://www.evexpert.eu/eshop1/knowledge-center/electric-vehicles-and-their-batteries