Všichni jsme se již setkali s případy, kdy papírová spotřeba auta není totožná s tím, kolik dokážeme reálně projet. Palubní počítač často představuje jinou realitu, než kterou skutečně zažíváme za volantem. Stejně tak nám ukazatel dojezdu může nabídnout pouze hrubý odhad a rychloměr často ukazuje o něco nižší rychlost, než jakou ve skutečnosti dosahujeme. V tomto článku se podíváme na tyto rozdíly mezi realitou a přístrojovými ukazateli, abychom lépe porozuměli, jak se spoléhat na informace, které nám naše vozidlo poskytuje.
Palubní počítač je zavádějící průvodce
Palubní počítač, který by nám měl sloužit jako spolehlivý průvodce, se často stává zdrojem dezinformací. Pokud se spoléháme na spotřebu zobrazenou na palubním počítači, můžeme být překvapeni nepříjemnou realitou. Často se totiž stává, že zdánlivě výhodná spotřeba, kterou nám počítač prezentuje, je ve skutečnosti o něco vyšší. Máme-li podezření, že naše auto skutečně potřebuje více paliva, bohužel nemáme možnost toto zjištění ověřit během běžné jízdy. Tato situace nás může zanechat v nejistotě a může mít dopad na naše plány a očekávání, zvláště při dlouhých cestách nebo pokusech o ekonomickou jízdu.
Nepřesný dojezd
Dojezd se stal významným tématem především u elektromobilů, ale i u vozidel se spalovacím motorem se s ním potýkáme. Když se blížíme ke konci nádrže a rozhodujeme se, zda na naše cílové místo dojedeme, nemůžeme se stoprocentně spoléhat na ukazatel dojezdu. Často není přesný a záleží na nastavení výpočtového algoritmu, který bere v úvahu jak dlouhodobý, tak krátkodobý styl naší jízdy. Stačí párkrát přidat plyn a dojezd se dramaticky sníží.
Rozdíl mezi skutečnou rychlostí a ukazatelem
Rychloměr, tachometr nebo ukazatel rychlosti je důležitou součástí každého vozu, bez ohledu na to, zda je mechanický, nebo digitální. Realita je však taková, že v mnoha případech nemůžeme rychloměru plně důvěřovat, protože ukazuje nižší hodnotu, než jakou skutečně jedeme. Je běžné, že existuje malá odchylka mezi rychlostí zobrazenou na přístrojové desce a skutečnou rychlostí vozidla. Naštěstí tato odchylka ve prospěch řidiče znamená, že ve skutečnosti jedeme o něco pomaleji, než nám přístrojová deska naznačuje.
Zdroj: https://www.theglobeandmail.com/globe-drive/culture/commuting/why-you-may-not-be-driving-as-fast-as-you-think/article11487709/