Přijde vám, že z vydělaných peněz nemáte téměř nic? Je nejvyšší čas začít si vést měsíční přehled útrat. Tabulky Google dávají tuto možnost, aniž byste museli platit za nějaký software, a co víc, jejich vedení je velice snadné.
Nevíte, jak začít? Nejprve vytvořte tři sloupce, kde by mělo být:
- místo,
- kategorie,
- cena.
Pomocí těchto tří sloupců si můžete všimnout, kolik v jaké kategorii utrácíte, a hledat obchody či podniky, kde utrácíte nejvíc.
Jak vytvořit barevně odlišnou rozbalovací nabídku pro vaše kategorie
Pro nastavení rozbalovací nabídky postačí, když kliknete na buňku v části Kategorie. Přejdete do nabídky Data -> Ověření dat -> Kritéria -> Seznam položek. Zde zadejte názvy kategorií a oddělte je čárkou. Poté uložte a v buňce se zobrazí rozbalovací šipka. Ponechte buňku vybranou a můžete přejít k barevnému označení.
V horním menu vyberte Formát -> Podmíněné formátování -> Pravidla formátování -> Formátovat buňky, pokud -> Text obsahuje -> zadejte název kategorie, která se zobrazí pod ním -> Styl formátování -> Hotovo. Opakujte s ostatními kategoriemi.

Jak formátovat data a měny
Pokud používáte sloupec Data a chcete zachovat konzistenci, můžete přidat specifické formátování. Vyberte celý sloupec pomocí písmene nahoře. Na panelu nástrojů klikněte na Další formáty – jeho symbol je 123. Vyberte datum (můžete si vybrat příklad, jak bude datum vypadat). Případně to můžete udělat tak, že přejdete do nabídky Formát v horní části a pod položkou Číslo vyberete Datum nebo Vlastní datum a čas.
Co se týče formátování měny, tak vyberte celý sloupec -> Další formáty a klikněte na značku měny, jakou chcete. Možnost také najdete v nabídce Formát pod číslem. Zde si můžete vybrat měnu, zaokrouhlenou měnu nebo vlastní měnu. Vlastní měna vám umožňuje přepínat způsob zobrazení desetinného čísla a symbolu, určit typ měny nebo zvolit úplně jinou měnu.
Funkce SUM a SUMIF
I když funkce na první pohled působí odstrašujícím dojmem, některé z nich jsou velice jednoduché. Stačí použít v tabulkách funkci SUM, která vám pomůže mít přehled o celkových útratách, postačí k tomu pár kroků. Vyberte buňku, ve které chcete zachovat součet -> v horním menu Vložit -> Funkce -> SUM -> umístěte kurzor mezi hranaté závorky a klikněte na písmeno nad sloupcem -> stiskněte Enter.
Použití funkce SUMIF vám umožňuje stanovit podmínky toho, co přidáváte, což může vést k získání součtu kategorií. Vyberte buňku, ve které má být součet -> Vložit -> Funkce -> Matematika -> SUMIF -> vyberte rozsah sloupců kategorie -> přidejte čárku a zadejte název kategorie v uvozovkách -> zadejte další čárku a přidejte rozsah sloupce částky -> ENTER.
Zdroj: https://www.benlcollins.com/spreadsheets/how-to-use-google-sheets/