„Už jsi jednou na stopce stál, znovu nemusíš. Rozjeď se a pokračuj v jízdě,“ radím řidičům zpomalujícím provoz

Každý ví, že na stopce musí zastavit. Ale nemusí to dělat desetkrát. Pokud už jednou zastavíme a máme dostatečný výhled do křižovatky, nemusíme ze sebe dělat cvičenou opičku a zastavovat s každým popojetím jiného auta.  Kdo zná předpisy, nedělá věci zbytečně.

Předpisy se samozřejmě dodržovat musí. Ale také by je měl řidič dobře znát. Někdy se totiž ve snaze vyhovět předpisům dopouští chyby. Ta může ostatní nejenom zdržovat, ale v krajním případě může způsobit i nehodu. Příkladem je zastavení „na stopce“, které má svoje jasná pravidla. Znát by je měl každý.

Jsem člověk, který tráví hodně času za volantem a považuji se za dobrého řidiče. Co mě ale na silnicích opravdu dokáže rozčílit, jsou řidiči, kteří zbytečně zdržují, často kvůli tomu, že si nejsou jisti pravidly silničního provozu. Mnozí často dělají věci, které nemusí, jenom aby si byli jisti, že snad náhodou neudělali něco špatně. Chtějí mít pocit jistoty, ale neuvědomují si, že jenom komplikují život nám ostatním.

Mohlo by vás zajímat:  Elektromobily nabízí úspornější provoz a menší riziko poruchy

Jedna věc, která mě obzvlášť štve, je chování řidičů u stopky. Všichni víme, že na stopce musíme zastavit a dát přednost, ale mnoho lidí patrně nerozumí tomu, kde přesně mají zastavit a co dělat. Tedy, až na jednu výjimku, když je křižovatka označena vodorovnou dopravní značkou. Když se tam nachází příčná čára souvislá s nápisem STOP. Potom je jasné, že zastavit se musí jen u ní. Ale když tam není? Tak je to v podstatě jedno. Tedy, nechytejte mě za slovo. Důležité je, aby měl řidič dostatečný rozhled a přehled o dopravní situaci.

Mohlo by vás zajímat:  Nabíjení elektromobilů je stále spojeno s řadou komplikací a nepříjemností

A zákon nikde nestanovuje, kolikáté auto musím být v pořadí. Když jsem na stopce druhý a mám dobrý rozhled, už znovu nezastavuji, pokud vidím, že je křižovatka volná. Jedu dál, protože už jsem zastavil za prvním vozidlem a mám přehled o situaci. Nic nejede, přednost dávat nemusím, tak pokračuji. Ale zdá se, že spousta řidičů to nedělá. I když mají dokonalý rozhled a vidí, že mohou bezpečně jet, raději zbytečně znovu zastaví a pak znovu rozjíždějí svá vozidla. To mi přijde jako ztráta času a zbytečné zdržování. Nehledě na riziko toho, že řidič za nimi bude předpokládat že pojedou, ale oni na to dupnou. A k „ťukanci“ už to bude jenom kousek.

Mohlo by vás zajímat:  Nadměrná automatizace ve vozidlech potlačuje řidičovy dovednosti a posiluje závislost na technologiích

Přijde mi, že mnoho řidičů jedná příliš opatrně nebo dokonce až nerozhodně, což může na silnici způsobovat další komplikace. Chápu, že každý chce být na silnici bezpečný, ale někdy je důležité jednat rozhodně a s jistotou, aby se zbytečně nezdržoval provoz. Zvláště na křižovatkách, kde někdy stojíme více, než musíme. Ne kvůli mě, ale kvůli ostatním.

Zdroj: Autorský text, emailový příspěvek