„Nešlapej na brzdu a projeď semafor i když šipka zhasla a svítí červená. Je to bezpečné i legální,“ přeji si v těchto situacích

Svítí zelená šipka a najednou zhasne. Na semaforu zůstává červená. Co teď? Dupnutí na brzdu je to nejhorší, co může řidič při rychlejším průjezdu udělat. Tohle je u semaforů ta nejméně domyšlená věc, která může denně způsobovat zbytečné nehody.

Moc toho během roku nenajezdím. Je to tím, že se pohybuji hlavně ve městech. A tak znám mnohé křižovatky doslova jako své boty. Stejně jako znám už skoro všechny nástrahy, které zde na řidiče mohou číhat. A je toho opravdu hodně – změny jízdních pruhů, chodce, cyklisty a samozřejmě světelné křižovatky. Ty se zdají být na první pohled bezpečné, ale až když na nich jezdíte denně, poznáte, jak mohou být zrádné. Najednou zjistíte, že vše není odladěné úplně do detailu, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Mohlo by vás zajímat:  Vlhkost v autě lze řešit několika způsoby. Efektivní je i podomácku vyrobená varianta

Mám na mysli ty semafory s tou zelenou šipkou, co umožňuje odbočit vpravo. Stojíte v konkrétním pruhu a když se rozsvítí zelená šipka směřující doprava, můžete odbočit. Ale rovně jet nemůžete, tam se vás pořád týká klasická červená. Pro plynulost provozu to sice může být dobré, uvolní to křižovatce, zmírní to celkové kolony, ale má to jednu velkou nevýhodu. U těchto šipek totiž už není oranžová, která by signalizovala, že se zelená šipka chystá rozsvítit, nebo že se chystá zhasnout. A to je kámen úrazu.

V praxi to znamená, že se ta šipka najednou rozsvítí a najednou taky zhasne. A v tu chvíli, kdy nesvítí, se vás týká zase ten hlavní semafor – a tam máte najednou červenou. Co s tím? V podstatě máte dvě možnosti: buď to zadupnout a riskovat, že vás někdo zezadu nabourá, nebo jet „na červenou“. Já obvykle volím tu druhou možnost. Prostě pokračuji dál, takzvaně dokončím započatý manévr.

Mohlo by vás zajímat:  Tři důvody, proč nemusí auto projít na STK: problémem bývají doplňky, emise i pneumatiky

Nikdy jsem kvůli tomu neměl konflikt s policií, a myslím si, že ani mít nebudu. Nejsem přece jasnovidec, abych tušil, kdy přesně ta šipka zhasne. Nemůžu na vteřinu poznat, zda to bude teď, nebo až za chvíli. A když jedu rychlostí pár desítek kilometrů v hodině, není to jednoduché zastavit na krátké vzdálenosti. Vlastně se to ani nedá. A je to nebezpečné.

A když se to stane někomu přede mnou, vždy doufám, že nebude brzdit a taky pojede na červenou. Vím, že to možná není úplně podle pravidel, ale věřím, že je to v takové situaci bezpečnější. A pokud se to děje tak, jak to popisuji, neměli by za to dostávat pokuty. Ale samozřejmě, každý by měl být při jízdě maximálně opatrný a dodržovat pravidla silničního provozu. Ale někdy jsou situace, kdy si musíte vybrat menší ze dvou zel. Buď to, že reálně jedete na červenou, nebo to, že to zadupnete tak prudce, že to do vás někdo napálí.

Zdroj: Autorský text, emailový příspěvek