Tříválcové motory dokážou nabídnout dobrý výkon

Když se zmíní tříválec, mnohým lidem automaticky proběhnou nepříjemné myšlenky hlavou a na jejich obličeji se objeví přezíravý výraz. Nicméně doba, kdy byly pouze vzácností a spojovány s negativním dojmem, je již dávno pryč. Dnes se tříválce staly běžným standardem v základní nabídce mnoha automobilek. Ale je opravdu tříválec tak špatnou volbou, jak se někdy domníváme?

Tříválec versus čtyřválec

Přesvědčení, že automobil s tříválcem pod kapotou je automaticky špatnou volbou, není vždy pravdivé. Výběr motoru by měl vždy záviset na účelu daného vozidla a s ním souvisejícím výkonem, který pro mnoho lidí může být naprosto dostačující. Například základní verze Škody Octavia s tříválcem 1.0 TSI a výkonem 81 kW poskytuje výkon na jeden válec 27,1 kW. Je to dobrý, či špatný ukazatel? Ve skutečnosti se tato hodnota příliš neliší od čtyřválce 1.5 TSI s výkonem 110 kW, který je také dostupný pro Škodu Octavia.

Mohlo by vás zajímat:  Předváděcí vozy lákají na slušnou cenu, motoricky ale nemusí být správnou volbou
Zdroj obrázku: Freepik

Přepočet výkonu na válce

Podíváme-li se na příklad automobilu Škoda Superb, který měl v minulosti šestiválec pod kapotou, konkrétně vidlicový šestiválec 2.8 V6 s výkonem 142 kW, a aplikujeme-li na něj výpočet výkonu na válce, dostaneme číslo 23,66 kW. To je nižší hodnota než u současné základní verze Octavie s litrovým motorem. Pokud bychom chtěli, aby se Superb s šestiválcem vyrovnal současnému základu Octavie z hlediska našeho výpočtu, musel by mít výkon minimálně 162 kW. Aby se vyrovnal vrcholové verzi současné Octavie, musel by mít tento šestiválec výkon 210 kW.

Mohlo by vás zajímat:  Elektromobily nabízí úspornější provoz a menší riziko poruchy

Výkon a každodenní užití

Nic není proti síle šestiválců a osmiválců, pokud si kupujeme auto pro zábavu. Při běžném každodenním používání je však směr zaměřený na tyto výkonné motory zbytečný. I tříválce a čtyřválce mohou být dostačující volbou se zajímavými výkony pro průměrné vozy. Skutečný potenciál daného motoru může být zřejmý právě díky našemu výše uvedenému přepočtu počtu válců k výkonu.

Zdroj: https://www.carlogos.org/reviews/the-pros-and-cons-of-a-3-cylinder-car.html