„Moje auto s elektronickou ruční brzdou je pro zlost. Pár kladů má, ale v kopci je lepší klasika,“ přiznává Luboš

Vozy se neustále vyvíjejí a původní jednoduchá mechanická řešení jsou nahrazována modernějšími. Často elektronikou. Výjimkou není třeba elektronická ruční brzda. Sice má nějaké výhody, ale oproti klasice přináší i negativa. Například méně zkušeným řidičům, když se potřebují rozjet na nerovném terénu.

Když jsem kupoval nové auto, netušil jsem, jaké problémy mi přinese elektronická ruční brzda. Věděl jsem, že v autě bude, a byl jsem přesvědčený o jejích benefitech. Tahle všechna pozitiva se rozplynula ve chvíli, kdy jsem zjistil, že má tohle moderní technické řešení i pořádné negativum.

Kladů má dost

Musím říct, že jsem nikdy nechápal, proč má proti elektronické parkovací brzdě tolik lidí výhrady a brání se jí. Já v ní viděl řadu benefitů. V první řadě lépe vypadající, vzdušnější interiér bez toho velkého madla. Dále tu byla jednoduchost použití. Žádné tahání silou nebo složité povolování nadměrně utažené brzdy přes pojistku. U elektronické stačí stisk tlačítka.

Mohlo by vás zajímat:  "Okamžitě odjeďte. I když máte elektromobil, nemůžete tu parkovat." Vyhodil jsem bezohledného řidiče z parkovacího místa

Dalším benefitem je určitá automatizace. Po zastavení auta se může sama aktivovat, při rozjezdu se sama deaktivuje. Nehrozí tedy, že by řidič jel se zataženou ruční brzdou. I když, na to už by musel být i u mechanické opravdu „expert“ kvůli všemožné signalizaci.

Komplikace v kopci

Problém s elektronickou parkovací brzdou ale nastal ve chvíli, kdy jsem se potřeboval rozjet v kopci. Mít vůz s automatem, není to žádný problém. Auto prostě necouvne. U manuální převodovky je to jinak. Samozřejmě hrají roli zkušenosti, práce s brzdou, spojkou a plynem. Tady jich bohužel moc nemám. U staršího auta jsem vždy používal klasickou ručku. Tu jsem v kopci zatáhl, nastavil plyn, spojku, ruční brzdu povoloval a postupně se rozjížděl.

Mohlo by vás zajímat:  Projetí kaluže může poškodit auto i ohrozit ostatní účastníky provozu

To ale u elektronické ruční brzdy jaksi nejde. Tedy, je tu určitá výhoda v tom, že se při rozjezdu povolí sama. Ale chybí zde to postupné uvolnění. Je buď zcela uvolněná, nebo zatažená. Když mám málo plynu a hodně sešlápnutou spojku, auto mi začne po povolení ruční brzdy couvat. V tu chvíli dupu na brzdu a zmatkuji. A musím znovu ruční brzdu tlačítkem aktivovat a zkusit se rozjet znovu. Často s výrazně sešlápnutým plynem, auto řve, já povoluji spojku, ručka se uvolní a já s velkým cuknutím vyrážím do kopce. Nic, co bych chtěl nějak často opakovat. Kdybych to věděl, elektronickou ruční brzdu nechci.

Mohlo by vás zajímat:  Před zimou je třeba autobaterii dobít nebo vyměnit za novou

Zdroj: Autorský text, e-mailový příspěvek.