Virtuální (VR) a rozšířená realita (AR) představují inovativní nástroje ve vzdělávacím prostředí, které nabízejí nové možnosti pro zlepšení učebních procesů a zvýšení zapojení studentů. VR poskytuje kompletně imerzivní zkušenost, ve které mohou studenti vstoupit do plně digitálního prostředí. Tato technologie umožňuje simulaci reálných situací nebo historických událostí, což studentům umožňuje prožít a interagovat s obsahem, který se učí, na zcela nové úrovni. Například ve vědeckých předmětech mohou studenti provádět experimenty ve virtuálních laboratořích nebo prozkoumávat lidské tělo v 3D prostoru, což poskytuje hlubší pochopení materiálu. V oblasti humanitních a sociálních věd mohou VR zkušenosti umožnit studentům prožít historické události nebo navštívit různé kultury a prostředí, což podporuje empatii a globální porozumění.
Rozšířená realita (AR), na druhou stranu, kombinuje digitální informace s reálným světem, což poskytuje studentům kontextuální a rozšířené zkušenosti při interakci s fyzickým světem. Využití AR v učebnách může zahrnovat interaktivní učebnice, které oživují koncepty a teorie prostřednictvím animací a interaktivních prvků, nebo mobilní aplikace, které umožňují studentům prozkoumávat vědecké modely a objekty v jejich vlastním prostředí. Tato technologie je zvláště užitečná pro vizualizaci složitých konceptů a poskytuje studentům praktickou zkušenost, která může podporovat lepší pochopení a zapamatování učiva. AR a VR ve vzdělávání podporují aktivní a zážitkové učení, které je klíčové pro rozvoj kritického myšlení a kreativity. Tyto technologie přinášejí nový rozměr do tradičních vzdělávacích metod a nabízejí studentům a učitelům vzrušující nové způsoby, jak se učit a vyučovat.
Současné využití VR a AR v edukačních procesech
Současné využití VR (virtuální reality) a AR (rozšířené reality) v edukačních procesech představuje vzrušující posun v tom, jak studenti přistupují k učení a interakci s učebním materiálem. VR v edukaci nabízí studentům možnost úplného ponoření do virtuálního prostředí, které může napodobovat reálný svět nebo vytvořit zcela nové, fantastické scénáře. Tato technologie se stává cenným nástrojem ve vědeckých a technických oborech, kde mohou studenti provádět virtuální experimenty a simulace, které by v reálném světě byly příliš nebezpečné, nákladné nebo technicky náročné. Například ve vzdělávání v oblasti medicíny mohou studenti pomocí VR provádět chirurgické procedury v bezpečném a kontrolovaném prostředí, což jim umožňuje získat praktické zkušenosti bez rizika pro pacienty.
Na druhou stranu AR v edukačních procesech přináší digitální prvky do reálného světa, poskytující studentům rozšířenou a interaktivní zkušenost. Učebnice, mapy a další tradiční vzdělávací materiály mohou být oživeny pomocí AR, což vede k většímu zapojení a lepšímu pochopení komplexních konceptů. Například v historii může AR přinést historické postavy nebo události k životu přímo ve třídě, poskytujíc studentům vizuální a interaktivní způsob učení. AR se také stává populárním v jazykovém vzdělávání, kde může poskytnout kontextuální informace a vylepšené jazykové interakce.
Výhody a omezení použití těchto technologií ve vzdělávání
Výhody použití technologií VR (virtuální realita) a AR (rozšířená realita) ve vzdělávání jsou mnohostranné a mají potenciál zásadně transformovat učební prostředí. Jednou z největších výhod je schopnost těchto technologií poskytnout studentům zcela imerzivní a interaktivní zkušenosti, což může zvýšit jejich zapojení a motivaci k učení. VR a AR umožňují studentům prozkoumávat a experimentovat v bezpečném, kontrolovaném prostředí, což je ideální pro praktické vzdělávání v oblastech, jako jsou věda, technika nebo medicína. Tyto technologie také podporují vizuální a zkušenostní učení, což je obzvláště užitečné pro studenty, kteří se lépe učí vizuálními metodami, než tradičními textovými nebo auditivními technikami. Kromě toho umožňují přístup k místům a zkušenostem, které by jinak byly nedostupné nebo příliš nákladné, jako je návštěva historických památek, interakce s virtuálními ekosystémy nebo prozkoumávání vesmíru.
Na druhou stranu, existují určitá omezení a výzvy spojené s použitím VR a AR ve vzdělávání. Jedním z hlavních problémů je vysoká počáteční nákladnost, která zahrnuje nákup hardwaru, jako jsou VR headsety a kompatibilní zařízení, a vývoj nebo nákup vzdělávacího softwaru. Toto může být značná finanční zátěž pro vzdělávací instituce, zejména v oblastech s omezenými zdroji. Dalším problémem je potřeba technického know-how a podpory pro efektivní implementaci a správu těchto technologií. Může existovat také riziko zdravotních problémů, jako je nevolnost nebo závratě, spojených s použitím VR, zejména během dlouhých sezení. Navíc, existují obavy ohledně sociální izolace studentů, když jsou příliš ponořeni do virtuálního světa, což může omezovat interakci mezi studenty a učiteli.
Předpokládaný vývoj a budoucí trend využití VR/AR v edukaci
Předpokládaný vývoj a budoucí trendy v oblasti využití VR (virtuální reality) a AR (rozšířené reality) v edukaci naznačují, že tyto technologie budou hrát stále významnější roli ve vzdělávacích procesech. S pokračujícím technologickým rozvojem a snižováním nákladů na hardware a software se očekává, že VR a AR se stanou dostupnějšími a široce využívanými nástroji ve školách a vzdělávacích institucích. Tento trend bude pravděpodobně podpořen vývojem nových a inovativních vzdělávacích aplikací a programů, které budou využívat možnosti VR a AR pro zlepšení učení a výuky. Růst popularity těchto technologií může také vést k větší integraci do stávajících vzdělávacích osnov, což umožní studentům získat praktické zkušenosti a dovednosti potřebné v moderním, technologicky zaměřeném světě.
V budoucnu lze očekávat, že VR a AR budou hrát klíčovou roli ve vzdělávání na dálku, což je trend, který se zvýraznil zejména během pandemie COVID-19. Tyto technologie mohou poskytnout studentům vzdáleným nebo v izolovaných oblastech možnost zúčastnit se interaktivních a imerzivních vzdělávacích zážitků, které jsou srovnatelné s tradičním učením ve třídě. Kromě toho lze očekávat rozvoj hybridních modelů výuky, které kombinují tradiční vzdělávací metody s inovativními VR a AR zkušenostmi, poskytujíc tak studentům flexibilnější a rozmanitější možnosti učení. Tato technologická integrace může také podpořit individualizované učení, umožňujíc studentům postupovat vlastním tempem a podle vlastních preferencí, což může být obzvláště užitečné pro studenty s rozličnými učebními stylem a potřebami.
Zdroj: https://soeonline.american.edu/blog/benefits-of-virtual-reality-in-education/