Osobní vůz je základním dopravním prostředkem téměř každé rodiny. Aby automobil mohl správně fungovat, potřebuje být v pořádku. Pro nastartování je však nutná autobaterie. Pokud je vybitá, tak máte smůlu a automobil nenastartujete. Délka výdrže autobaterie závisí na přístupu uživatele. Některá vydrží rok, zatímco někomu jinému klidně i deset let. Při pořízení nové autobaterie je důležité vědět rozměr a typ.
Jak poznat vybitou autobaterii
Existují tři způsoby, jak poznat vybitou baterii:
- horší starty,
- auto nelze vůbec nastartovat,
- voltmetr.
Prvním příznakem jsou potíže spojené s horším startováním. Jakmile musí startér točit déle, než je běžné, tak baterie nemá dostatečný přísun napětí. Kromě toho zaregistrujete i pomalejší startér. Pokud se při startování točí normálně, a až poté zpomalí, zkuste nabít akumulátor. Nemusí však jít vždy o slabou baterii, někdy je na vině také startér, žhavící svíčky, vstřikovač…Vybitou baterii poznáte také podle zapnutých světlometů, které jsou slabé a následně zhasnou úplně. Třetí způsob spočívá v použití voltmetru či multimetru. Jakékoliv nižší napětí než 12,45 V je špatné. Správná hodnota se pohybuje v rozmezí 12,6 – 12,8 voltů.
Cvakání bez točení motoru
V některých případech se setkáte se situací, kdy uslyšíte pouhé cvakání, aniž by se točil motor. Toto cvakání je doprovázeno problikáváním palubních přístrojů. Závada však může být i na straně startéru. Pamatujte, že optimální úroveň nabití je 12,8 V. Cokoliv pod 12 voltů indikuje vybitý akumulátor s nulovým startovacím výkonem. Pokud nenastartujete auto ani pomocí kabelů či booster, tak bude závada na straně startéru nebo v elektroinstalaci.
Nejvíce problémů se startováním nastává v nadcházejícím zimním období. Ve skutečnosti ale není na vině zima, ale léto s vysokými teplotami. Vysoké teploty mohou za zvýšené chemické reakce, které se podílí na stárnutí akumulátoru.
Zdroj: https://paautoinspection.com/8-signs-its-time-to-replace-the-car-battery/