Vzdělávání prochází neustálým vývojem a přizpůsobováním se novým technologiím. V poslední době se virtuální realita (VR) a rozšířená realita (AR) staly klíčovými inovacemi, které obohacují edukační procesy a otevírají nové možnosti pro učitele i studenty. V tomto článku se podíváme na současné využití VR a AR v edukačních procesech a jak tyto technologie přinášejí výhody do výuky.
Virtuální realita (VR) ve vzdělávání
1. Virtuální exkurze
Jednou z hlavních výhod VR ve vzdělávání je schopnost provádět virtuální exkurze do různých míst a dobových období. Studenti mohou prozkoumávat historická místa, cestovat vesmírem, navštěvovat muzea a mnoho dalšího, vše z pohodlí své třídy.
2. Simulace a praktická cvičení
VR umožňuje studentům provádět praktická cvičení a simulace v bezpečném a kontrolovaném prostředí. To je zvláště užitečné v oborech jako lékařství, technika nebo vojenství, kde studenti mohou trénovat dovednosti a situace, které by v reálném světě byly obtížně dostupné nebo riskantní.
3. Lepší porozumění složitým konceptům
Virtuální realita může vizualizovat složité koncepty a procesy. Studenti mohou doslova vstoupit do buněk, molekul, matematických modelů a lépe porozumět abstraktním pojmům.
Rozšířená realita (AR) ve vzdělávání
1. Interaktivní učební materiály
AR umožňuje učitelům vytvářet interaktivní učební materiály, které propojují fyzický svět s digitálními prvky. Studenti mohou skenovat knihy, obrázky nebo QR kódy a získávat okamžité informace, videa a interaktivní prvky, které posilují výuku.
2. Praktické dovednosti a nácvik
V oblastech jako stavebnictví, zdravotnictví a průmyslová výroba může AR nabídnout praktický nácvik dovedností. Studenti mohou provádět úkoly a úkoly v reálném prostředí s digitální podporou.
3. Zvýšená angažovanost
AR hry a aplikace mohou zvýšit zájem studentů o učení. Motivace je často založena na zábavnosti a interaktivitě, kterou AR nabízí.
Příklady současného využití VR a AR ve vzdělávání
- Google Expeditions: Aplikace Google Expeditions umožňuje učitelům vést studenty na virtuální exkurze po celém světě, od starověkých Římských ruin po podvodní světy korálových útesů.
- Labster: Labster je platforma pro virtuální laboratorní cvičení v oblasti vědy. Studenti mohou provádět různé experimenty v bezpečném prostředí.
- Zappar: Aplikace Zappar umožňuje vytvářet vlastní AR obsah a interaktivní materiály pro výuku.
- Merge Cube: Merge Cube je fyzický objekt, který lze použít s AR aplikacemi pro vytváření interaktivních výukových zážitků.
Výhody VR a AR ve vzdělávání
- Zvýšená angažovanost studentů.
- Lepší porozumění složitým konceptům.
- Možnost praktického tréninku a simulací.
- Interaktivní a zábavný způsob výuky.
Výzvy
- Náklady na vybavení a vývoj obsahu.
- Nutnost školení učitelů a studentů.
- Ochrana soukromí a bezpečnost dat.
VR a AR mění způsob, jakým se učíme a jakým učíme. Tyto technologie otevírají nové možnosti pro interaktivní a zapojující výuku a přinášejí výhody pro studenty a učitele. S rozvojem těchto technologií můžeme očekávat další inovace a zlepšení ve vzdělávání.
Zdroj: https://core.ac.uk/download/pdf/43559881.pdf