Vývoj umělé inteligence ušel dalekou cestu. V poslední době nám nejvíc utkvěl v paměti loňský listopad, kdy světlo světa spatřilo ChatGPT. Ačkoliv rychlý rozvoj umělé inteligence „AI“ může přitahovat více pozornosti, tak virtuální (VR), ani rozšířená realita (AR) neztrácí v rychlosti za svým rozvojem. Obě dvě tyto oblasti nabízí spoustu aplikací, díky kterým bude vzdělávání a hraní zábavnější. V jakých oborech očekáváme jeho využití?
Vzdělávání
Dnešní děti vyrůstají v digitálním prostředí, takže jim VR, ani AR není a nebude cizí. Vzdělávání prostřednictvím AR a VR vzbuzuje zájem žáků o výuku a umožňuje jim probádat témata na hlubší úrovni. Virtuální výlety umožňují studentům cestovat na vzdálená a historická místa po světě. 3D modelování zase usnadní učení v oblasti biologie nebo architektury. Interaktivní laboratoře poskytují bezpečné experimentování a zkoumání. Mezi přední značky vyrábějící VR a AR brýle patří zejména Oculus, HTC Vive, Microsoft HoloLens a Magic Leap 2.

Práce
VR a AR si razí cestu také v pracovním prostředí. Interakce s kolegy ve virtuálním prostředí nebo sdílení 3D modelů není žádným problémem. Velkou výhodou je také školení zaměstnanců v tomhle virtuálním prostředí. Nemusíte tedy zbytečně posílat své zaměstnance do vzdálených měst a platit velké poplatky za školení, vše lze provést jednoduše v tomto virtuálním světě.
Zábava
Hraní her je bezpochyby jedním z největších zlatých dolů ve virtuálním světě. Dosud jsme měli tu čest hrát klasické hry, jak je známe, prostřednictvím počítače, herní konzole nebo chytrého telefonu. V jednu chvíli se objevily první hry ve virtuální realitě, ale nezískaly příliš mnoho úspěchu. Naštěstí jejich vývoj neustále pokračuje a kvalita se posunula a posouvá kupředu. Nejznámější trendy v této oblasti jsou:
- Imersivní hry: kompletně virtuální svět, například česká hra Beat Saber
- AR mobilní hry: kombinace reálného s virtuálním světem, například Pokémon GO
- Zážitková centra a parky: Jednotlivá střediska tvoří jedinečně poutavé atrakce. Například společnost The VOID nabízí zážitky založené na známých značkách a filmech.
VR a AR má samozřejmě využití ještě v dalších oblastech, jako Fitness a zdraví, Zdravotnictví nebo v Umění.
Zdroj: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2590291123001377