„Radši zůstanu u neekologického spalováku.“ Investice do elektromobilu by se mi vrátila za 35 let.

Od chvíle, co se narodily děti, náš  vůz nestačil. S manželkou jsme často řešili komplikovaný harmonogram, kdy si kdo vezme auto na jakou aktivitu. A tak jsem začal uvažovat směrem, že bychom mohli koupit druhé auto. Koupil jsem starší menší ojetinu, jenom jako nouzovku na pár měsíců – a nakonec v garáži zůstala několik let. Teď je ale třeba ji nahradit. Za něco menšího a lepšího, co by využívala hlavně ona.

Měl jsem v hlavě představu o nějakém malém městském vozidle. Něco, co by se dobře parkovalo, bylo by ekonomické a ideálně i šetrné k životnímu prostředí. Proto mě hned napadl elektromobil. Slyšel jsem o nich hodně, dojezd na krátké vzdálenosti by nám stačil, a navíc bych mohl dobíjet auto v naší garáži. Připadalo mi to jako ideální řešení a výhodou byla i snaha udělat něco dobrého pro planetu.

Mohlo by vás zajímat:  Vědci v Japonsku vytiskli hovězí maso na 3D tiskárně

Otevřel jsem počítač a začal jsem vyhledávat informace a ceny o dostupných elektromobilech. Představoval jsem si, že bychom mohli najít něco v rozumné cenové kategorii, vzhledem k tomu, jak je dnes elektromobilita populární a podporovaná. Ale jakmile jsem se podrobněji podíval na ceny, nestačil jsem se divit. Zjistil jsem, že neexistují žádné elektromobily za slušné ceny. A když, tak měly mizerný dojezd a většinou nebyly vybaveny tak, jak bychom potřebovali. A ty modely, které by nám vyhovovaly, stály mnohem více, než jsem původně zamýšlel utratit.

Mohlo by vás zajímat:  Nový akciový trh obchoduje se zvířaty. Odvážný plán má zachovat druhovou rozmanitost

Manželka, která měla vždy realističtější pohled na věci, si se mnou sedla a procházela různé možnosti. „Možná bychom mohli zvážit hybridní auto?“ navrhla. I z toho nakonec sešlo, primárně kvůli ceně. Nakonec jsme se rozhodli pro malý vůz se spalovacím motorem. Tedy, pro něco úplně jiného, než jsem původně zamýšlel. Teď, když na to vzpomínám, vím, že volba auta je složitá a může být plná kompromisů.

A z čeho konkrétně jsem byl v šoku? Nebudu tu jmenovat konkrétní značku, abych nedělal (anti) reklamu. Daná automobilka nabízí malé městské auto ve spalovací verzi, které začíná na částce necelých 370 000 Kč v základní výbavě. My ale základ nechtěli a tak jsme sáhli pro trochu vybavenější verzi, těsně pod naším půl milionovým stropem. Auto nás vyšlo na skoro 490 000 Kč.

Mohlo by vás zajímat:  Běžné jídlo bude už možná brzy patřit minulosti. Nahradí ho hmyz a maso z tiskárny

No, a kdybychom chtěli elektromobil, tak ten ve stejném výbavovém stupni vyšel na 850 000 Kč. Ano, byl dražší o 360 000 Kč. Jistě už chápete ten můj prvotní šok. A vzhledem k tomu, že manželka s autem najezdí maximálně 10 000 kilometrů ročně, a v ideálním případě bych v nákladech ušetřil tak 1 Kč / km, náklady by se srovnaly za nějakých 350 000 najetých kilometrů. Nejenom, že bych měl obavu, zda to elektrické auto a jeho baterka zvládnou, ale hlavně, tohle by trvalo 35 let. Takže ne, díky.

Zdroj: Autorský text, emailový příspěvek