Stále mi volají, stále obtěžují, něco vnucují a přemlouvají. Řeč je o lidech z telemarketingu, z prodeje po telefonu. Mezi lidmi se pro takové lidi vžil název „šmejdi“. Ti už dávno nejsou jenom prodejci hrnců, dnes už mohou obtěžovat i po telefonu. Mně se to stává často. Těmito výmluvami je vždy rychle odzbrojím.
Neříkám nic
Nejlepší taktika je neříkat vůbec nic. Když se mi představí a já zjistím, že mi chtějí něco nabízet, položím telefon na stůl. Hovor nechám běžet, ale telefon leží na stole. Když jim nikdo neodpovídá, nakonec to vzdají a zavěsí. Můj rekord jsou asi tři minuty, běžně ale druhá strana zavěsí už za několik desítek vteřin.
Nemám občanku
Není to sice etická výmluva, ale funguje. Kdykoliv mi začnou něco nabízet, hned řeknu, že nejsem svéprávný, že nemám občanský průkaz a nic rozhodovat nebudu. Z toho je druhá strana obvykle natolik vyvedená z míry, že nemá co říct a hovor raději zavěsí. A já mám klid.
Koho voláte?
Jedním z velmi dobrých způsobů je také protiotázka – koho voláte? Pokud nevědí, odvětím že tento hovor bude jistě omyl a bylo by zbytečné v něm pokračovat. Pokud telefonující sám neukončí hovor, následuje odložení telefonu na stůl, dokud to sám nepoloží. To se poté stane velmi brzy
Nesmím se s vámi bavit
Pamatujete, jak vám maminka říkala, že se nemáte bavit s nikým cizím? Tak si na to vzpomeňte. A klidně to řekněte operátorovi. Že máte zakázáno se s cizími lidmi bavit. Tahle reakce ho zcela vyvede z míry. Poté můžete telefon odložit na stůl nebo hovor klidně ukončit. Znovu už vám patrně nezavolají.
Moment, předám
Ať chtějí cokoliv, řekněte jenom, že předáváte telefon kompetentní osobě. A je jedno, zda volají přímo vám, nebo do firmy. Po této vaší větě telefon buď položte na stůl a počkejte, až to vzdají sami. Nebo hovor ukončete. Když zavolají znovu, vymluvte se, že se přepojení nepovedlo. A ukončete to znovu.
Zdroj: Autorský text, e-mailový příspěvek Jana H.