Osobně, ale i na internetu si na mě lidé stěžují, protože neberu karty. Dokonce ke mně přestali chodit. Nedovedu jim vysvětlit, že k tomu mám své důvody a měli by je pochopit. Tak přesně takto začíná vyjádření pana Marka, provozovatele malého obchodu, který bere jenom hotovost. Pro některé jeho kupující je to nepochopitelná věc.
Karty něco stojí
Moji zákazníci často nedokážou pochopit, že přijímání karet prostě něco stojí. Tedy, že musím někomu dávat peníze, které by mi jinak mohly zůstat v kapse. Jsou to buď poplatky z každé transakce, nebo to mohou být i poplatky za provoz a používání zařízení. Ano, jsou samozřejmě k mání i různé „jednorázové“ terminály, ale kdybych je chtěl provázat s kasou a účetnictvím, je to komplikované.
Mám vám zdražit?
Kdyby zákazníci pochopili, že o dané poplatky jim následně zvednu cenu jejich zboží, klidně karty zavedu. Ale oni chtějí platit kartou a je jim následně jedno, že to jsem právě já, kdo na tom tratí. A kdybych chtěl dodatečně vybírat poplatky při platbě kartou, tak to nemohu. Tohle mi zase zakazuje zákon. Tedy, co teď? Zdražení nechtějí zákazníci a dotovat používání karet ze svého zase nechci já.
Nechci podvádět s daněmi, ale…
Mnozí si myslí, že karty neberu proto, abych mohl podvádět s daněmi. To ale není pravda, osobně nejsem ten typ člověka, co by chtěl nějak výrazně riskovat. Ale chápu, že někdo prostě kupuje zboží bez dokladu a bez něho ho také prodává. A to by mu využívání karet samozřejmě značně zkomplikovalo, protože co projde terminálem, je navždy evidováno.
Mě na tomto vadí především to, že peníze za platbu kartou nedostanu hned. A potom mám problém s tím, které platby patří do tohoto a které do dalšího měsíce. Při placení v hotovosti je to jasné, ale u karet mám rozdílné datum na faktuře a na výpisu z účtu. Nehledě na to, že někdo drží moji hotovost, kterou bych mohl využít lépe.
Zdroj: Autorský text, e-mailový příspěvek čtenáře Marka K., redakčně zkráceno a upraveno.