Pokud majitele elektromobilu něco zajímá, je to především stav nabití hlavního akumulátoru. Právě samotné množství energie v baterce ovlivní to, jak daleko auto dojede a za jak dlouho bude nutné znovu dobíjet. Mnoho elektromobilistů však může být překvapeno tím, že i když mají baterku plnou, nemusí odjet. Jakto?
Dvě baterie
Když se mluví o bateriích v elektromobilu, pochopitelně výhradně jen o hlavním akumulátoru. Jeho kapacita má vliv právě na dojezd auta. V elektromobilech je ale ještě jedna baterka, o které mnozí nemají ani tušení. Je to v podstatě stejný akumulátor, jako najdeme ve spalovacích motorech. A v elektromobilu má v mnohém naprosto stejnou funkci.
K čemu je druhý akumulátor?
Ten hlavní, velký, o kapacitě často několika desítek kW, je určený právě k pohonu elektromotorů. Laicky řečeno k tomu, aby auto jelo. Druhý akumulátor, tedy klasická autobaterie, jakou známe ze spalováků, je v elektromobilech proto, aby dodával energii různým systémům. Z technologického hlediska obvykle není možné, aby to dělal akumulátor velký. Z něho však může jít energie na dobíjení klasické autobaterie. A energie z ní je následně používána na většinu běžné elektroniky, kterou během jízdy využíváme.
S vybitou máme smůlu
Když máte ve voze se spalovacím motorem vybitou autobaterii, máte smůlu. Často tak velkou, že se do auta ani nedostanete, jelikož není aktivní centrální zamykání. A problém může být i s náběhem některých elektronických systémů. A stejné to může být i u elektromobilu. Pokud se klasická autobaterie vybije, nemusíte se ani dostat do auta. A jak se může vybít? Často třeba při nepozornosti, kdy stačí nechat zapnutá světla přes noc a do rána bude akumulátor vybitý. Stejně tak mu může dát zabrat několikaletý provoz bez jakékoliv péče. Alespoň pravidelná kontrola před zimou a po ní by měla být i u elektromobilů základ. Málokdo něco takového ale tuší.
Zdroj: https://www.evexpert.eu/eshop1/knowledge-center/electric-vehicles-and-their-batteries