Auto se spalovacím motorem, nebo elektromobil? Teď ještě máme na výběr, ale v budoucnu možná budeme muset kupovat jenom ekologická auta. Dnes ale pořád ještě záleží na preferencích každého. Někdo sáhne po voze na benzín nebo na naftu, jiný po autě elektrickém. Třeba náš čtenář David, který nám v e-mailu popsal své zkušenosti. A nejsou moc lichotivé.
Na kratší cesty ideální
Rozhodl jsem se pro elektromobil především kvůli jeho jízdním vlastnostem, tedy pro výkon a jeho nástup. Dále i proto, že jsem si nechtěl při každém couvání do garáže začoudit půl domu. Dalším důvodem je moje fotovoltaická elektrárna, díky které můžu jezdit skoro zadarmo.
Elektromobil je v garáži v podstatě neustále napíchnutý na nabíječku, takže když vyjedu, tak s plnou baterií. Na kratší cesty, řekněme do 200–300 km, je to ideální dopravní prostředek. A jezdím opravdu za pár drobných.
Problém, když potřebuji někam dál
Při koupi elektromobilu jsem počítal s tím, že když pojedu někam dál, budu muset nabíjet. Bral jsem to jako určitou daň za to, že krátké cesty můžu jezdit hodně levně. Všude jsem samozřejmě četl, jak se budují sítě nabíječek a jak není problém zvládat elektromobilem i dlouhé cesty. No, na vlastní kůži jsem se přesvědčil, že všechny tyhle líbivé řeči byla jenom polopravda.
Nabíječky po celé zemi rostou jako houby po dešti, to je pravda. Málokdo už ale dodá, že vesměs jenom ty „pomalé“. Sice se označují jako rychlonabíječky, ale výkon 50 kW, který dominuje, je spíš k smíchu. Moje auto zvládne podstatně víc, klidně by mu stačilo na dobití pár desítek minut, ale nabíječka pořádný výkon neumí.
Jsme zaostalou zemí
Z tohoto pohledu jsme zaostalou zemí. Chlubíme se počtem nabíječek, ale že jsou na dnešní auta extrémně pomalé, to už nikdo nedodá. I já se na to tak trochu nechal nachytat. Ale pořád doufám, že ty výkony začnou navyšovat. Vždyť současné elektromobily zvládnou bez potíží i čtyřnásobky toho, co většina stanic nabídne.
Zdroj: Autorský text, e-mailový příspěvek čtenáře Davida V., redakčně zkráceno a upraveno.