29. 11. 2021

Hrozí automobilovému průmyslu další krize? Chybí komponenty k výrobě

Toyota nedávno oznámila, že musí kvůli celosvětovému nedostatku systému snížit výrobu minimálně o 40 procent. Problém se ale netýká jen značky Toyota. Nedostatek komponentů hlásí také jiné továrny a nehotová auta musí uskladňovat na mnoha místech.

Omezit se musí nejen výroba, někteří zaměstnanci musí zůstat doma

Největší japonská automobilka a nejen ona byly zasažené pandemií koronaviru a problém se ukazuje i mnoho měsíců poté, co pandemie skončila. Je to dané globálním nedostatkem v polovodičovém průmyslu. Musí se tak omezit výroba celých automobilů a snížit se tak může klidně i o 60 procent.

Z linky v Severní Americe tak může sjet o 60 až 90 tisíc automobilů méně a v celosvětovém měřítku se jedná o ještě větší počet. V následujících měsících se tato situace pravděpodobně nezmění a v říjnu z továren Toyoty sjede o 80 tisíc vozidel méně. Toyota ale ujišťuje nejen své zákazníky, ale také zaměstnance, kteří se obávají o své místo.

Koncern není jediný, který má problémy

Problémy s nedostatkem komponentů oznámil také Ford i General Motors. V příštích týdnech se také u nich plánuje omezit výroba v mnoha amerických továrnách. Ford měl vyrobit o 160 tisíc snímačů F-150, protože chybí polovodiče. Ke druhé polovině letošního roku tak General Motors vyrobí o 100 tisíc automobilů méně, než předpokládalo.

Celý automobilový průmysl se musí připravit na dopady pandemie koronaviru, a to ještě možná několik let poté, co už nebude považovaný za nebezpečný. Jedná se o dočasnou krizi, kterou je potřeba překonat. Je jasné, že postupem času se situace zlepší, nyní se ale musí počítat s tím, že distribuce automobilů bude nízká. Nedostatek materiálu trpí také stavební průmysl, ve kterém spousta materiálů zdražila a také počítačový průmysl, který trpí stejně jako automobilový. Je potřeba si ale uvědomit, že je to dočasná situace, kterou velmi ovlivňuje současný stav.