Elektromobily se čím dál tím více derou do povědomí a popředí, co se týče trhu s vozy. Tyto elektromobily jsou dodávány s masivní baterií, která má daleko vyšší dojezd, než tomu bývalo u prvních elektromobilů. Některé elektromobily dokonce dokážou zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než šest vteřin, Tesla model S dokonce za dvě vteřiny. Všimli jste si ale, že má váš elektromobil stále 12V baterii? Proč je pořád součástí, když má svou velkou baterii? Čtěte dál…
Elektrické systémy
Ještě než se pustíme do rozebírání 12V baterie, je důležité porozumět elektrickým systémům elektromobilu. Elektromobil obsahuje dva odlišné elektrické podsystémy, které jsou:
- vysokonapěťové,
- nízkonapěťové.
Vysokonapěťové systémy potřebují pro svůj výkon velké množství energie. Patří mezi ně například AC/DC nabíječka, vysokonapěťová baterie, DC-DC měniče a elektromotor. Všechny tyto systémy tvoří pohonný systém moderního elektrického vozidla a umožňují pohyb vozidla pomocí vysokého napětí.
Nízkonapěťové systémy řeší vše kromě pohybu. Mezi ně tedy spadá činnost stěračů, dveří, airbagů, bezklíčového vstupu, klaksonu a další. Tyto systémy jsou podobné těm, které se nachází u spalovacích.
Přítomnost 12V baterie
Jak bylo zmíněno, elektromobil obsahuje dvě baterie. Jedna se stará o pohyb, druhá řeší uživatelské rozhraní. K napájení dvou podsystémů je zapotřebí dvou baterií. První je vysokonapěťová baterie s rozsahem 400–800 V a druhá 12–14V. Takže 12V baterie zodpovídá za činnost nízkonapěťové elektroniky, což by v opačném případě usmažilo tuto elektroniku.
Proč musí 12V baterie zůstat v elektromobilu
Toto je především otázka bezpečnosti. V případě nehody protéká vysoké napětí, což může vést k obrovskému nebezpečí. Proto má každý elektromobil stykač. Ten připojuje Li-Ion baterii k vysokonapěťovému subsystému a je poháněn 12V baterií. V případě nehody stykač odpojí Li-Ion baterii od vysokonapěťového subsystému, což vede k větší bezpečnosti vozidla. Jaké jsou další důvody?
- vybíjení baterie,
- odolnost vůči změnám.
Zdroj: https://www.midtronics.com/blog/why-do-fully-electric-vehicles-still-have-a-12v-battery-in-them/