Elektromobily se stále neobejdou bez 12V baterie. Je zásadní pro provoz vozu i bezpečnost

Elektromobily se čím dál tím více derou do povědomí a popředí, co se týče trhu s vozy. Tyto elektromobily jsou dodávány s masivní baterií, která má daleko vyšší dojezd, než tomu bývalo u prvních elektromobilů. Některé elektromobily dokonce dokážou zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než šest vteřin, Tesla model S dokonce za dvě vteřiny. Všimli jste si ale, že má váš elektromobil stále 12V baterii? Proč je pořád součástí, když má svou velkou baterii? Čtěte dál…

Mohlo by vás zajímat:  Apple CarPlay řízení maximálně zpříjemní. Aplikace najde nejbližší nabíjecí stanici a zlepší soustředění při řízení

Elektrické systémy

Ještě než se pustíme do rozebírání 12V baterie, je důležité porozumět elektrickým systémům elektromobilu. Elektromobil obsahuje dva odlišné elektrické podsystémy, které jsou:

  • vysokonapěťové,
  • nízkonapěťové.

Vysokonapěťové systémy potřebují pro svůj výkon velké množství energie. Patří mezi ně například AC/DC nabíječka, vysokonapěťová baterie, DC-DC měniče a elektromotor. Všechny tyto systémy tvoří pohonný systém moderního elektrického vozidla a umožňují pohyb vozidla pomocí vysokého napětí.

Nízkonapěťové systémy řeší vše kromě pohybu. Mezi ně tedy spadá činnost stěračů, dveří, airbagů, bezklíčového vstupu, klaksonu a další. Tyto systémy jsou podobné těm, které se nachází u spalovacích.

Mohlo by vás zajímat:  Argumentem proti elektromobilům je nízký dojezd. Nový typ baterií slibuje výrazné zlepšení
Zdroj obrázku: Freepik

Přítomnost 12V baterie

Jak bylo zmíněno, elektromobil obsahuje dvě baterie. Jedna se stará o pohyb, druhá řeší uživatelské rozhraní. K napájení dvou podsystémů je zapotřebí dvou baterií. První je vysokonapěťová baterie s rozsahem 400–800 V a druhá 12–14V. Takže 12V baterie zodpovídá za činnost nízkonapěťové elektroniky, což by v opačném případě usmažilo tuto elektroniku.

Proč musí 12V baterie zůstat v elektromobilu

Toto je především otázka bezpečnosti. V případě nehody protéká vysoké napětí, což může vést k obrovskému nebezpečí. Proto má každý elektromobil stykač. Ten připojuje Li-Ion baterii k vysokonapěťovému subsystému a je poháněn 12V baterií. V případě nehody stykač odpojí Li-Ion baterii od vysokonapěťového subsystému, což vede k větší bezpečnosti vozidla. Jaké jsou další důvody?

  • vybíjení baterie,
  • odolnost vůči změnám.
Zdroj: https://www.midtronics.com/blog/why-do-fully-electric-vehicles-still-have-a-12v-battery-in-them/