Automobily jsou vybaveny manuální, nebo automatickou převodovkou. S automatickým technologickým pokrokem přišly dvouspojkové převodovky, které se výrazně liší od tradičních automatických převodovek. Od systému PDK od Porsche až po DSG od VW/Audi.
Dvouspojková převodovka
DCT, dvouspojková převodovka, využívá dvě spojky místo jedné. Tradiční automatické převodovky využívají k provozu měniče točivého momentu. I díky tomu jsou běžně známé jako automatizované manuální převodovky (AMT).
Dvouspojkový systém v převodovce DCT je to, co ho skutečně odlišuje od tradiční automatické převodovky. DCT převodovky nezařazují samy od sebe a nutí auto couvat v kopcích stejně jako manuální. Na rozdíl od manuálních převodovek mají DCT dokonalou schopnost řazení, pokud jde například o časování. Zkrátka a jednoduše, umožní rychlejší a plynulejší řazení.
Rozdíl mezi DSG, DCT a PDK
Výrobci automobilů nabízí tyto tři zkratky převodovek. DCT je zkratka pro dvouspojkovou převodovku a běžně se vyskytuje u BMW. DSG je zkratka pro přímo řazenou převodovku typickou pro vozy Volkswagen a Audi. PDK je dvouspojková převodovka pro Porsche, všechny tyto převodovky mají podobu mokré a suché spojky, která pomáhá k rychlému řazení.
Výhody a nevýhody dvouspojkové převodovky
Hlavní výhodou automatizovaných manuálních převodovek je rychlost řazení. Díky dvouspojkové konstrukci je další rychlostní stupeň vždy na palubě, takže vede k rychlejšímu řazení než u manuální. To se projeví obzvláště tehdy, když potřebujete dosáhnout vysokého výkonu. Její účinnost uvítáte, i co se týče úspory.
Stejně jako výhody existují i nevýhody. Pravidelný servis je nutností pro tuto převodovku, protože je daleko více citlivá než klasické automatické převodovky. Spojkové sady se mohou opotřebovat jako tradiční manuální převodovky, i když jejich proces opravy je složitější. Při nákupu vozidla vybaveného takovou převodovkou je nutné zvážit couvání v kopcích nebo řazení při neutrálu.
Zdroj: https://www.jdpower.com/cars/shopping-guides/what-is-a-dct-or-dual-clutch-transmission